fredag den 4. november 2016

Colours and squares


Vi bliver tit inspireret af hinanden jeg henter meget inspiration fra andre.
Colours and squares er inspireret af nogle strikkede tæpper jeg har set på pinterest.
Men i princippet er alt jo med til at inspirerer, hvem hækler jeg til, måske et smukt billed med flotte farver, strik, patchwork, broderi, mønster i fliser, ja alt mellem himmel og jord. 
Jeg bruger personligt meget pinterest som inspiration, og mapperne som en slags scrapbog.

There is a English version Here in 3 parts


Colours and squares skulle gerne være en måde at få brugt sine rester på, og så skulle det gerne være simpel så alle kan være med. Har også prøvet at lave den uden alt for meget montering. 
Jeg har brugt super soft til mit tæppe, men kan hækles i hvad nu for en slags garn du fortrækker, eller har mange rester i, tykker garn giver et større tæppe eller reducering af baner og tern. 
Du kan på Instagram se under #coloursandsquares hvordan andres tæpper bliver.



Opskrift colours and squares. 
  • Hæklenål : 2,5
  • Garn : super soft, bundfarven 500 g, en masse rester har brugt ca 1,1 g pr tern. 
  • Størrelse 115 x175 cm
Sådan hækler du banerne med tern. 

Første del af mønsteret: 
  1. 17 lm, 1 stm i 4 lm fra nålen, 1 stm i alle lm, 15 stm i alt, vend med 3 lm
  2.  1 stm i alle stm og vend med 3 lm
Gentag række 2 
Når du har 7 rækker i alt skiftes der farve. 
Forsæt til du har 29 tern eller den ønskede længde.




Farveskift:
Inden du laver de 3 lm til at vende med og inden du afslutter den sidste mask skiftes til den nye farve. 
Du kan også lave farveskift sådan her Spytfiltning



Anden del af mønsteret : 

Som man kan se på diagrammet skal der være 14 stm for hver firekant/farve, de 3 lm tæller ikke med.  
3 lm i kanten, 1 stm omkring stm, 1 stm i næste mask, 1 stm omkring stm, forsæt til enden og vend med 3lm. 
Lav 2 rækker stm mere, altså 3 rækker stm i alt. 




For at få det til at se ens ud, er det vigtigt at du hele tiden har ret siden op af når der hækles langs banerne. 



Flad Sammenhækling : 

Nu skal vi til og hækle de to stykker sammen. Det er lidt svært at forklare men jeg vil gøre et forsøg.  

Jeg ligge de to stykker på et bord og se om jeg har den rigtige side op og om de vender den rigtige vej. 

Stik hæklenålen ind i de to første masker fra forside af.



Træk garnet igennem begge masker.

Næste del.
Stik nålen igennem den ene del af masken der er yderst det skal gøres fra oven i begge masker, samtidig med at garnet skal ligge under det hele. trække garnet op fra neden og igennem de 3 masker. 


Forsæt hele vejen sådan. 
Håber det giver mening ellers ligger der en video på Instagram der måske kan give mere mening. 
Måske giver det her mere mening Flad sammenhækling
Ellers kan det også syes eller hækles sammen som man finder det nemmest. 

Kanten : 
Begynd i midterste stm af det korte stykke. 
Lave 3 lm , 1 stm i hver stm eller som når der hækles op lang banerne. 
Hjørnerne laves 1 stm, 1 dstm i masken inden hjørnet og 1 dstm, 1 stm i m efter hjørnet. 
Når du er hele vejen rundt laves en km i 3 lm, 3 lm og vend arbejdet ( jeg vender for at få samme struktur på kanten som på terne.)
Har 7 runder og afslutter med picotkant

PICOTKANT 

1 fm *3 lm km som vis på billedet, 3 fm* forsæt ** til du er hele vejen rundt afslut med 2 fm og 1 km 




Håber på du får glæde af opskriften, har du spørgsmål spørg. 
Kom og følg med på Instagram @lisefranck #coloursandsquares

Det færdige resultat 






11 kommentarer:

  1. 1000 tak for opskriften.. tænker næsten du kan få mig igang med at hækle igen.. er total solgt.. smukt smukt arbejde du har lavet .. ;) hilsen sanne

    SvarSlet
    Svar
    1. tusind tak Sanne. Håber du kommer igang med at hækle igen.
      Lise

      Slet
  2. I love your colors and squares blanket. Thank you for the tutorial. How many yards of the grey yarn did you use?
    Thank you for the help.

    SvarSlet
  3. Sikke dog et super smukt tæppe. Jeg er ellers ikke den store hækler, men det kunne i den grad få mig til at fatte nålen igen.
    1000 tak for at dele ide, opskrift og meget fin brugsanvisning :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Glad for at høre du kan lide mit tæppe, håber du kommer igang og vil dele et billed på Instagram #coloursandsquares
      Lise

      Slet
  4. FANTASTISK TÆPPE....TAK! ÆÆÆÆÆLSKER FARVER OG GODT HÅNDVÆRK! OG DIN TUTORIAL ER JO BARE LIIIGE TIL AT GÅ TIL! AF HELE MIT HÆKLE-FARVEGALE HJERTE; TAK!!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for du kan lide mit tæppe coloursandsquares
      Lise

      Slet
  5. Hej Lise. Jeg er netop blevet færdig med min første række af 29 felter. Hvor mange rækker har du ialt? Det har jeg ikke kunnet se nogen steder.
    Vh Dorte Larsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte jeg har i alt 11 rækker, held og lykke med dit tæppe og glædelig jul til dig.
      Lise

      Slet
  6. I love your blanket and have started my own following your instructions, thank you for sharing.

    SvarSlet